torsdag 12 mars 2020

Att sova gott del 2

Det är inte bara liggunderlaget som avgör om du ska få en hygglig natts sömn, den andra viktiga komponenten är sovsäcken. Det här är ett ämne som kan stötas och blötas till man blir grön i fejset. Det finn säkert lika många åsikter som det finns friluftsfolk. Men detta är min personliga syn på saken. Som jag beskrev redan i del 1 så finns det undersökningar som visar att större delen av befolkningen sover på sida eller mage. Bara 8% sover på rygg!
https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/somn/har-ar-den-absolut-basta-sovstallningen-bara-8-procent-gor-ratt/
 Då kan man ställa sig frågan: Varför är då 99% av alla sovsäckar konstruerade för att sova på rygg när 92% av befolkningen sover på annat vis? Alltså, trots att vi inte sover på rygg med händerna längs med sidorna på kroppen eller knäppta över bröstet så gör man fortfarande nästan alla sovsäckar i mumiemodell. Helt sjukt om du frågar mig. Det kan vara att man sparar in på material och att det är mer lättsytt och mer lättillverkat så? Att det sedan är bättre att sova på rygg är en helt annan sak.
I min värld så borde man tillverka sovsäckar efter hur folk sover, men det är ju jag det...
Till slut så hittade jag en firma som faktiskt utgår från oss människor och hur vi sover och efter det har man konstruerat alla sina sovsäckar men mer om det längre fram.


Vad ska man tänka på när man ska köpa sovsäck? Jag försöker stolpa upp några kreterier.


Är du man eller kvinna? Det är skillnad på oss och kvinnor fryser mer än män.
https://www.aftonbladet.se/halsa/a/vmnG9l/fryser-kvinnor-mer-an-man


När på året ska den andvändas? Bara på sommaren eller året runt?
Vilken fyllning ska man ha i säcken, dun eller syntet?


Spelar vikten någon roll för dig?



Hur sover du, rygg, sida eller mage kanske rent av en kombo?


Din längd och bredd spelar roll i ditt val.

När jag själv skulle välja säck så utgick jag från När på året den skulle användas. Jag ville ha en sovsäck som skulle klara året runt. Nu visar det sig snart att sovsäck som är bra på sommaren är värdelös på vintern. Det finns egentligen bara några säckar som är konstruerade för detta och det är sk dubbelsäckar. En tunnare säck innanför en tjockare eller en vinter och en sommarsäck i kombination, den ena innuti den andra. Ok, jag är åter igen ingen extremcampare så -25grader är inget som jag eftersträvar att sova i men sovsäcken ska ändå klara några minusgrader.Jag är inte frusen av mig men vill inte ligga och bli kall eller tycka att det inte är varmt nog. Så jag väljer en säck som klarar -9 grader i komfortvärme. Jag är 180cm lång och väger 85kg alltså normalbyggd och väljer en säck som passer min längd dvs något längre än jag själv är.



Vikt och fyllning och sovställning.
Eftersom jag var ute efter en vandringssäck (jag bär den med mig) så ville jag hitta en som var hyggligt lätt. Så mitt val föll på dunfyllning då också storleken komprimerad gör att den inte tar så stor plats.
Då var det bara ett kreterium kvar och det är min sovställning. Jag drar gärna upp ett eller bägge benen när jag sover på magen eller sidan (jag är en kominationssovare) detta gör att en vanlig sovsäck är för trång. Av en slump så hittade jag ett uteforum på nätet och där läste jag att jag faktiskt inte var ensam om detta problem och en person rekommenderade ett amerikanskt företag som designade sovsäckar för sido/magsovare. Jag googlade vidare och hittade vad jag sökte. Det visade sig att det fans ett företag i Sverige som sålde denna sovsäcken och eftersom alla mina kreterier var uppfyllda så beställde jag en. Jag har hittils inte ångrat mitt val.


Säcken uppfyller mer än väl de krav jag hade och en bonus är den unika fliken som finns på denna sovsäck som man kan fälla ut eller in. Ut om man vill ha lite svalare och in om man vill ha varmare.  Det finns också ett par dragkjedjor uppe på säcken som man kan dra ner för att minska isolationen och därmed värmen i säcken. Innuti huvan finns en ficka där man kan peta in en mindre huvudkudde eller som jag brukar göra en liten ihopvikt handduk. Det finns även en liten dragkjedjeförsedd ficka på utidan, själv har jag ännu inte hittar någon vettig användning för den ännu. Batterier, kreditkort, pass?


Nemo Disco heter den modell jag valde. Kanske inte de vackraste färgkombinationerna men för mig är det funktion före utseende som gäller. På bilden ser man också "gälarna" som går att öppna om man tycker det blir för varmt samt den unika "fliken" man kan vika in eller ut. En bra sak är att säcken är fukskyddad i nederdelen (även en bit på överdelen på nyare säckar). Det händer titt som tätt att man kommer åt tältduken med främst fotändan på sovsäcken och den blir då inte blöt, smart!
Säcken är graderad för -9 grader Celsius komforttemperatur.
Jag har fått för mig att det är bättre att välja en säck där du har lite marginal när det gäller vilken temperature den är gjord för. Hellre för varm så man kan öppna upp dragkjedjan och släppa in lite kyla än att ligga o huttra för att man valde 5 grader för lite. Men ska man bara sova sommartid är det lite overkill med en säck som klara -20 grader.
https://www.youtube.com/watch?v=weCPwbxMjcE&t=17s


Lycka till med ditt val av sovsäck!





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar