onsdag 29 januari 2020

Den perfekta ryggsäcken!

Man kommer ofta på sig själv med mer eller mindre kloka beslut man fattar. Ibland tar man beslut blixtsnabbt och ibland får man låta besluten mogna fram. Vår hjärna fungerar så, tänka fort och tänka långsamt. Vid olika situationer agerar den del av hjärnan som kräver snabba beslut, impulsivt, ex vis vid akuta eller stressande situationer ofta behöver vi inte ens tänka efter vi bara agerar. Men så är det det här med långsamma beslut som kräver lite eftertanke. Varje gång jag ska köpa en ny sak så brukar jag tänka: -Behöver jag verkligen denna/detta? Jag har de senaste åren tänkt i dessa banor när det gäller alla mina inköp inte bara friluftsutrustning. Ibland kommer jag fram till att saken kan bero, alltså vänta, eller så kommer jag efter lite övervägande fram till att jag behöver köpa. Det kan ta olika lång tid från en eller två dagars funderande till flera veckor och ibland en månad eller två. Man måste ju prioritera var man lägger sina pengar.



Här ovanför ser ni min gamla ryggsäck. Den är 25 år gammal men i hyggligt bra skick. Tyget är otroligt tåligt och alla dragkjedjor är hela. Det enda som gått sönder är spännet till avbärarbältet som brustit. En inte helt oviktig detalj. (kanske Haglöfs har reservdelar)? Nå väl, denna säck har tjänat mig väl under många turer och strapatser jag har även haft den med mig på resor utomlands. MEN, när jag började långvandra så upptäcker jag att 15kg är för mycket att släpa på och jag började skala av vikt i min utrustning.

Ett nytt tält stod högt på önskelistan eftersom mitt gamla var kollosalt tungt. Nästa sak var liggunderlaget. Jag bestämde mig för att om jag nu ska vandra mycket så ska jag åtminstone kunna sova gott och vakna utvilad. Jag provade ett Thermarest som var väldigt lätt men allt för kort, smalt och tunnt. Jag fattar alvarligt inte för vem som man tillverkar dessa liggunderlag?
Man ligger inte helt blickstilla på rygg med armarna utmed sidorna en hel natt. Detta underlag var 183cm långt och själv är jag 180cm. Så fort jag vände mig på mage så hamnade halva mina fötter utanför liggunderlaget! Dessutom så hamnade armarna och armbågar ständigt utanför. Detta är ju inte underlagets fel men det passade absolut inte mig och min sovstil. Kanske har Thermarest bytydligt bredare underlag men inget jag såg i den välsorterade friluftsbutiken.
Jag bytte och provade ett Exped som var 7cm tjockt 197cm långt och 65cm brett. Detta verkade lovande och efter test så fick det bli ett sådant. Hittils är jag mycket nöjd. Visserligen väger det över ett kilo vilket får räknas som tungt men jag gör hellre avkall på vikten än komforten i detta fallet.

Sovsäck gjorde jag en uppgradering på och hittade ett fabrikat som har utvecklat säckar för mag och sidosovare vilket jag är. Jag läste i en tidning att det bara är 8% av befolkningen som sover på rygg. Då är det ju lite konstigt att nästan alla sovsäckar är av mumietyp, utvecklade för ryggsovare. Hur tänkte man där?

Men nu kommer jag fram till det som inlägget egentligen handlar om, snacka om omväg! Ryggsäcksbytet kom alltså som sista punkt i min basutrustning. Min gamla Hagöfsrygga väger 2,68kg tom! Det är ganka saftigt för en 60L säck. Nya material har utvecklats och konstruktionen har förändrats något men framför allt så kan man idag hitta extremt lätta säckar. Jag var inte sugen att lägga nästan 4000 kr på kända superlättviktare utan jag tycker för det pris/viktförhållandet så är det inte värt det, inte just nu i alla fall. Jag kanske kommer till annan insikt längre fram?
Jag började egentligen titta på ny och lättare säck redan förra våren men det har tagit lite tid med att väga för och nackdelar. Dessutom vill jag klämma o känna på det jag köper. Till slut så blev det i alla fall en Osprey Exos 58L. Jag tyckte att priset var vettigt i förhållande till vikt. De 1596 kronor jag fick betala kändes också överkommligt. 
Med en vikt på bara 1.25kg jämfört med gammelryggans 2,68kg så gör jag alltså en viktbesparing på 1.43kg. Det låter kanske inte som mycket men det betyder i runda slängar att jag kan vara ute 3 dygn extra om jag nu väljer att ersätta den förlorade vikten med frystorkat. Det är ganska mycket ur mitt sätt att se det. Väljer jag att bara göra kortare turer 3-4 dagar så sparar jag alltså nästan 1.5kg i total bärvikt. Som jag har skrivit i andra inlägg så om man bara gör kortare turer och kanske bara en övernattning spelar det inte så stor roll om du bär några kilo extra men för längre turer är det betydligt viktigare med minder vikt. Nu är inte vikten allt. Funktionen måste finnas där och jag tycker  om att ex nå mina vattenflaskor lätt utan att behöva fläka armarna i konstig vinkel som en babian för att nå dem eller behöva halvkränga av säcken för att uppnå detsamma. 

Men en sak är säker, Den perfekta ryggsäcken finns inte. Alltid är det något som man skulle önska fanns eller inte fanns. Man saknar kanske en ficka till på utsidan, en dragkjedja för botten eller sidoöppning, lägre vikt, att den var vattentät osv... 
Jag har redan en liten dagssäck från samma tillverkare, en Osprey Talon 22L. Den är inte heller perfekt på något sätt men den funkar. Den börjar bli sliten men den hänger med ännu...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar