fredag 24 januari 2020

-Men jag vet inte hur man gör upp eld....

Det är något magiskt med att göra upp eld. Kanske inte så mycket själva insamlandet av ved och igångsättandet av elden men att sedan kunna sitta och njuta av värmen och ljuset från en brasa är det något viss med. Man samlas runt brasan och pratar och lagar mat, man sitter där och myser och filosoferar över allt möjligt. Man kan ju förstå kung Louie i djungelboken att han vill lära sig att göra upp eld och bemästra detta lilla underverk. Stackars Mowgli, han visste inte hur man gjorde upp eld. Förr så hade jag alltid tändstickor med mig ut, ibland indränkta i parafin eller stearin för att inte bli blöta men som tur är så går utvecklingen framåt. Idag har jag med mig eldstål och en stormtändare.



Jag anser att eldstålen är helt överlägsna allt annat. De väger lite och är helt okänsliga för fukt. Lätt att bära med sig, kostar inte en förmögehet och räcker länge! Jag tror att en normalbrukare knappast förbrukar ett tändstål under halva sin livstid, kanske hela? För alla som är ute betydligt oftare så kommer man att märka att åtminstone de smala stålen kommer att förbrukas.

Jag har tre olika tändstål, vid något tillfälle fick jag hybris och köpte ett till fast jag redn hade två. Men den stora frågan är det någon skillnad? Inte mycket enligt mig. De fyller alla tre sin funktion och gör det de ska. Jag tycker personligen att det som är lite tjockare är lättare att hålla i men det är varken bättre eller sämre än de smala.
Längst till vänster med orange handtag är det Lifesystems tändstål.
Det tjocka i mitten är Light my fire.
Tändstålet längt till höger med renhornshandtag är ett no name jag köpt i Finland.

Det viktigaste är att du tränar på att tända i alla väder, det hjälper inte att titta på en youtube film om hur det går till, man måste öva lite och få in en bra teknik. Att göra upp eld mitt i sommaren med snustorrt fnöske är en sak men en helt annan om du inte har med dig något fnöske alls utan är beroende av att hitta eget. Säg att det har regnat i tre dagar i sträck. Vind och blåst är andra faktorer som man aldrig ser i youtubefilmer när de ska tända en brasa. Det bästa i mitt tycke är om man kan hitta näver (spelar ingen roll om det är blött) och så skrapar och skaver man ihop en liten hög med stoff från barkens yta. Denna lilla högen är fantastisk på att suga upp gnistor från tändstål och tar sig ofta villigt. Men som sagt träna lite så går det lätt i alla väder. Man ska naturligtvis sett till att ha samlat in all ved man behöver innan man gör detta momentet. Små torra kvistar, lite grövre kvist och grenar i olika tjocklekar och sist något ännu grövre material om det finns att tillgå. Vid vindskydd runt om våra vandringsleder finns ofta både eldstad och torr ved att tillgå och det är sällan några problem att få upp eld även för en total nybörjare. Men det är aldrig fel med kunskap och praktisk övning i andra förhållanden än de perfekta.

Jag fuskar lite själv på mina långturer då jag sällan har ork eller lust att börja leta tändmaterial. Inte sällan är jag sent ute och mörkret börjar lägga sig innan jag kommit fram. Så jag har alltid med mig min lilla eldpåse.
Den innehåller en liten påse med torr tunn näver. Det allra yttersta på en björkstamm. Extremt lättantändligt. Det finns många andra bra knep att ha i påsen, bommulstussar, kaveldun, splint av fetved (tall) osv. Det finns många knep men jag tycker tunn björknäver är lätt att få tag på i hela Sverige och man har oftast chans att fylla på förrådet under en vandring. Stormtändaren från Primus har jag mest som backupp och ibland tänder jag gasköket med den, om jag inte gör det med tändstålet. Det kanske är overkill att ha med men det känns ändå som en extra trygghet. Den fungerar även som fältdecifisering om man behöver värma upp ex. en nål. Lågan blir 1300 grader varm!

Det finns hur många sätt som helst att elda brasor på men ett av de fiffigaste som blivit populärt de sista åren är att elda "top down". Man bygger upp en kvadrat av ved tätt staplat och så tänder du brasan från toppen istället för botten. Detta gör att brasan brinner längre och det blir faktiskt bättre glöd. Jag gillar denna tekniken och ska jag sova över eller stanna flera timmar på samma plats brukar jag praktisera denna teknik. Veden ska brinna ner, inte upp! Det finns hur många videos som helst på youtube om detta. Sök på top down fire.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar