lördag 25 januari 2020

Vattenrening

Ett av mina bättre beslut var när jag köpte på mig ett par olika sorter av vattenfilter. Jag fattar inte hur jag kunnat klara mig utan denna fantastiska uppfinning? Jo, det är klart att jag fattar, jag har alltid fått koka vattnet om det inte varit direkt ur en källa och på så vis unvikt magåkommor. Å andra sidan har vi hyffsat vatten på de flesta ställen här i Sverige och speciellt de norra delarna av landet.

Ok så jag skulle då alltså beställa vattenfilter och bestämde att jag ville ha små och lätta. Jag köpte ett Katadyn Be Free. Jag har för mig att jag betalade under femhundringen för detta filter. Första gången jag använde det så blev jag besviken. Jag hade räknat med kristallklart vatten som smakade fjällbäck men istället så blev det, trots att jag tog det ur en friskt rinnande å mellan två sjöar varav den ena är vattenreservoar, en gulbrun färg med fadd smak av sjö och dy! Jag tänkte aldrig på att dessa enklare filter inte tar bort smak. Som tur var så kom jag på den briljanta ideen, tyckte jag själv åtminstone, att också ta med en miniflaska med koncentrerad saft som jag kunde ge vattnet både lite smak och socker. Jag fick ett ännu bättre tips av en god vän som brukade peta ner en halv brustablett med C-vitamin i sitt renade vatten och det fungerar fint. Du bär liten vikt med dessa tabletter som jag bara brukar ta med 5st i en liten plastpåse, räcker runt en vecka. C-vitamin finns i en mängd smaker men jag tycker personligen att citronsmak är det som manövrerar ut andra äckliga smaker i vattnet bäst. Till saken hör att jag mestadels håller mig i södra Sverige och där rinner inga fjällbäckar som bekant.
Katadyns Be Free filter med  0,6L mjukflaska, tar extremt liten plats och väger väldigt lite.

Mitt andra filer är ett Sawyer Squees (point one-all in one). Jag gav strax över 600kr, ett set som jag faktiskt inte andvänt ännu men det kommer recention på det så småning om. Bägge dessa filter ska ta bort 99,99999% av alla bakterier, parasiter och skit som finns i vatten. Radioaktivt vatten ej inräknat. Jag tror de allra flesta av oss klarar oss väldigt långt med något av dessa filer.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar