tisdag 21 januari 2020

För litet och för gammalt..

En bitter erfarenhet från en 9 mila vandring våren 2019 är att man faktiskt ibland behöver bra utrustning när man långvandrar och övernattar. Hela denna fantastiska vecka 20 var tänkt att bli skön avkoppling och jag skulle gå ensam hela veckan. Skåneleden från Sölvesborg de tre första etapperna för att sedan vika av in på Blekingeleden och fortsätta. I mitten av maj månad brukar det vara fint och både dagar och nätter varma o ljumma. Jag hade planerat hyggligt tyckte jag även om det var ett bra tag sedan jag vandrade långt med övernattning. För lång tid skulle det visa sig.....

Jag hade rotat fram min gamla ryggsäck, en Haglöfs shousho 25 år gammal men i bra skick. Den har varit med på en del resor och jag gillar designen men den är något tung i sig själv 2,7kg.


Jag rotade också fram en ännu äldre sovsäck, en dunsovsäck, Caravan 1000 från 1978! Jag minns det så väl för jag skulle på scoutläger det året, upp till Idre och jag tjatade mig till den då. På den tiden så var den en "top of the line" säck vill jag lova! Den har jag haft många många turer i. Jag trodde i min vildaste fantasi att den skulle vara lika bra o fin som jag minns den. Minnet bedrog mig.
Nå väl, jag hade också ett tält ett Caravan iglu 3 manna men det var för tungt och för bulkigt. Så det blev till att inhandla ett nytt. Jag siktade på att gå ner rejält i vikt och ett enmannatält skulle sitta som en smäck! Så jag köpte ett nytt som i mitt tycke såg bra ut, ett Fjällmark Järven 1P, som det står beskrivet " Ponchotält med alubåge endast 1350g". Jag slog upp det på gräsmattan hemma innan jag gav mig iväg för att se om det var lätt att sätta upp och det var det.
Men jag behövde även ett liggunderlag. Jag förde diskussioner med mig själv: om jag nu skulle lägga pengar på något så måste det bli underlaget, man vill ju vakna utvilad. Visade sig vara ett klokt beslut, 7cm tjockt och klarar -17grader i mark-kyla. Inhandlades således ett Exped synmat 7LW.
Jag skulle få klara mig med mitt trangiakök och en hel hoper med olika fabrikat och rätter av frystorkad mat som jag inhandlade. Det var dags för avfärd så allt packades ner i ryggsäcken som blev rejät tung. 15kg tyckte jag var mycket men kunde inte hitta något som icke var av nödvändighet. Jag blev nerskjutsad till Sölvesborg och Skåneledens början. Till saken hör att jag har gått denna sträckan förut. Jag gick den faktiskt redan 1978 när de sex första etapperna invigdes. Jag minns att dåvarande landshövdingen i Blekinge, Camilla Odnoff gick med oss första sträckan uppt ill Grundsjön. Min Mor jobbade inom Polisväsendet och kände Odnoff sedan gammalt, hon åkte också med oss tillbaka till Sölvesborg. Så iväg på mina första stapplande steg och det är uppförsbacke direkt, en lång dessutom. Visade sig att jag gått delvis fel men bara någon kilometer. Träffade en annan trevlig vandrare som hade varit i stort sett jorden runt på olika leder. Kul inspiration! Jag knatade vidare och följande dagar eller jag ska egentligen skriva nätter blev ett helvete. Jag hade inte räknat med minusgrader på nätterna och min utrustning var undermålig, hade jag inte haft liggunderlaget så vet i tusan hur det hade gått. Jag låg och huttrade och fick inte en blund i ögonen. Sovsäckens dun har genom åren minskat drastiskt och funktionen fanns där inte längre. +10 grader i komfort temp skulle jag tippa på, nu var det nollgradigt första natten och -1 till -2 de övriga tre nätterna. Tältet jag köpt var alldeles för litet. Mitt liggunderlag 197cm lång var mer böjt som en banan inne i tältet och sovsäcken låg emot duken hela tiden. **Inte optimalt. Sista natten vaknade jag av att kroppen köldskakade och när solen sken in genom tältduken såg jag hur lite dun det var kvar i facken i sovsäcken. Det såg ut som en torr tepåse mycket tyg och lite fyllning, inte undra på att jag frös. Sista morgonen så stapplade jag ur det korkade tältet, det hade en liten ingång som man fick kryp-backa in i och åla sig ut ifrån. Jag gjorde upp en rejäl brasa mitt ute i skogen och värmde mig. När det var dags för frukost och trangiaköket var tänt hade vattnet i min plastflaska delvis frusit till is. 
 Nattfrost.
Lärdom av denna turen. Testa dina saker innan du ska ut. Allting blir så mycket trevligare om du har rätt utrustning. Bär inte för tungt. Jag lärde mig att 10-12kilo är lagom packning, gärna ännu lättare!

Note: Jag har sedan denna turen börjat uppdatera min utrustning. Ny sovsäck, ny ryggsäck, gaskök istället för T-sprit och ett nytt tält. Turerna är så mycket roligare att göra nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar